Twee soorten wit

22 Jan - Les Rasses - Chasseron - Motiers
In de B&B kreeg ik mijn ontbijt net voor het spitsuur van de kinderen. Bij de meeste gasten zal dat wel "erna" zijn. Maar ik vond het heerlijk om al voor zonsopgang op stap te zijn en de horizon langzaam oranje te zien kleuren. 
Ik nam de graatroute naar de top van de Chasseron (1607 m = 2e hoogste Jura-top in Zwitserland). Vlak voor de top waren een 15 gemzen rustig het dorre gras aan het wegknabbelen. Dat was er genoeg, zelfs hier lag er amper sneeuw. Op de top kon ik voor het eerst de Jura-toppen van vorige reizen zien : Mont Tendre, Noirmont, Dôle, Mont d'Or, Risoux,...
Het weer was super: ik koos dus voor een extraatje langs les Roches Blanches. Geen wit sneeuwdek, dan maar witte rotsen. Ik kreeg ze allebei. Zeker de helft van de dag was er perfecte raquettesneeuw. 
Na dit ommetje op de rotsgraat reeg ik enkele van die typische Jura valleien aaneen : brede, min of meer vlakke valleien zonder beek (die zit in een grot) waar er in de winter geen echt pad is en je vrij een spoor kan trekken door de sneeuw. Super om wat afstand te maken. Er was letterlijk niets te horen als ik stilstond: geen wind, geen beek, geen andere toeristen, geen zomerse koeien...
De afdaling naar Motiers ging door een spectaculaire kloof : gorges de Poëta-Raisse. Diep ingesneden, en enkel toegankelijk met een reeks brugjes en trapjes. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zwitserse Jura in de winter

hét mooiste keteldal

Fjorden in de Jura