Solarium of boorplatform?

26 jan Villeret - Chasseral - Renan
Vanuit de Coquille in La Chaux de Fonds kan ik alle kanten uit. Ik kwam hier eigenlijk om met sneeuwraquettes te stappen, dus is er maar één keus : de Chasseral. Die steekt met 1606 m ruim boven de sneeuwgrens van dit moment uit. 
Ik kies voor de klim langs de Combe Grède. Normaal niet te doen in de winter, nu lag die spectaculaire route helemaal droog op 1 klein stukje na. Het was genieten. Het gebied is natuurreservaat en misschien is het daardoor dat de gemzen wat minder discreet zijn. Het was super om ze hun acrobatie te zien doen om op een bijna verticale wand toch wat gras bijeen te knabbelen. 
Na die kloof konden vanop 1400 m de raquettes aan. Het was heerlijk stappen tot op de topgraat : overal 20 cm. Dat vind ik ondertussen een gigantische pak sneeuw. 
De Zwitsers zetten op hun bergtoppen altijd wat communicatieapparatuur maar de toren op de Chasseral slaat alles. 120 m hoog, voor telefoon, radio, tv en meteo. 
De weg naar het hotel en de mast is sneeuwvrij gemaakt. Het is één grote wandelboulevard vol stadsmensen die aan het hotel parkeerden. Logisch: na weken in de mist is het heerlijk om hier wat zon op de huid te voelen. Hoe zou je zelf zijn?
Na een picknick samen met wat andere wandelaars (de meeste op ski's met vellen, ook 2 andere met raquettes) laat ik de drukte rap achter me. 
De afdaling volgt de Combe Biosse. Deze kloof is minder steil en spectaculair dan de kloof van deze morgen, maar ruiger en eenzamer. 
Even een moment van twijfel als ik helemaal aan de voet sta : 8 km naar Renan of doorsteken naar het eindpunt van vorige etappe dus minstens 14 km? Een beginnend sneeuw/regen buitje helpt om te beslissen. Het werd Renan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zwitserse Jura in de winter

hét mooiste keteldal

Fjorden in de Jura