Mos-kosmos

27 Jan : La Chaux de Fonds - Biaufond - la Goule - Sommêtres
Ik heb - bij het plannen van de reis - lang getwijfeld wat te doen na de Chasseral. De Sentier des Crêtes blijven volgen of iets anders?
Ik ben blij dat ik gekozen heb voor de Canyon van de Doubs. 
Aan de rand van de stad gaat het pad nog even tussen koeieweiden en daalt dan steil af naar Maison Monsieur. Ik vroeg me al de hele tijd af waar die vreemde naam vandaan kwam. Eigenlijk was het simpel : dit was een van de plekken waar de Doubs een breed meer vormt en je dus gemakkelijk een veerdienst kon hebben. Die moest natuurlijk tol betalen aan de plaatselijke heer. Idem voor de douane. En dan waren er ook nog vis- en molenrechten. Redenen genoeg voor de plaatselijke heer om permanent een man ter plaatse te hebben om al dat geld te innen en die man resideerde in het huis van de heer - maison monsieur. 
Even verder neem ik de Franse kant van de Doubs. Ik hoopte er meer zon te krijgen, maar dat maakte niet veel uit. Het pad loopt meestal in het bos, waar elk plekje boomstam, rots of dood hout bedekt is met mos. 
Dit stuk van de Doubs is heel afwisselend. Stuwmeren (aangelegd of natuurlijk na een grondverschuiving), stroomversnellingen, omwegjes om kliffen te omzeilen, ... Veel ruïnes van fabrieken uit 17e of 18e eeuw die op waterkracht draaiden. Enkele huisjes. 
In La Goule kom ik terug aan de Zwitserse kant. De douane gebouwen staan er nog. Dit moet een van de rustigste grensovergangen geweest zijn: aan beide kanten van de grens is La Goule enkel bereikbaar met een 1 vak breed baantje met een massa haarspelden. 
Ik klim dan helemaal terug de Canyon uit, naar een Jura-top buiten categorie : de Arête des Sommetres. Niet hoog (1079) maar wel een rotsgraat die langs beide zijden de Doubs vallei domineert. Op de top staat een berghutje dat zichzelf verkoopt als "de meest alpiene hut van de Jura". Ik lig er, met een vol buikje lekker warm in de slaapzak, terwijl het hout knettert in de stoof en buiten de wind zijn lawaaierig spel speelt. Zalig. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zwitserse Jura in de winter

hét mooiste keteldal

Fjorden in de Jura