Joux-Joux-Jougne-Jougnena

20-01 van Vallorbe naar Joux de Limasse
Het TGV station van Vallorbe is ideaal geplaatst als vertrekpunt van een meerdaagse tocht in de Jura. Deze keer neem ik zelfs geen lokale bus of boemeltrein, in Vallorbe start een interessante inloopwandeling over de oude spoorlijn. Die bracht vanaf 1872 de eerste toeristen van Parijs naar Lausanne en Milaan. Hier, bij Jougne, werd de Jura gekruist, de Simplon tunnel was voor de Alpen. Vrij snel merkte men dat vooral in de winter dit traject niet voldeed en is ook hier een lange tunnel aangelegd. De oude spoorweg is in 1940 met de oorlog stopgezet en is nu een rustig vlak wandelpad. 

Jougne is een typisch Frans grensstadje. Ik blijf even hangen bij een slakkenkwekerij, maar verder is er niks te zien. De échte schoonheid zit in het landschap: de rotsmuur van de Mont d'Or en Montrond. 
Nog geen sneeuw, ik neem dus de sentier d'angle, die op de rand loopt tussen links een relax plateau en rechts de diep ingesneden Jougnena beek. 
Het doel is een van de twee refuges de la Joux. De ene ligt net nog in Frankrijk, de andere al net in Zwitserland. Ik kies voor de Zwitserse want (jawel) die is de properste. Die is blijkbaar herdoopt tot Refuge de Limasse (de oude naam staat nog op het bordje). 

De laatste 3 km doe ik af en toe de raquettes aan. Er ligt 5 a 10 cm, nodig zijn ze dus niet. Maar aan de voeten zijn ze toch aangenamer dan op de rugzak. Sneeuw mag dan afwezig zijn, het is wel koud. 
9:30. Ik lig al even in de warme kokon van de slaapzak. Buiten: 5 a 6 zware motoren of quads. Iemand komt even binnen... Controle? Een ruige party? Smokkelen (drugs of zoiets)? Oef, ze rijden verder. Wat was dat? 

Reacties

  1. Ze zagen dat de hut bemand was en gingen toen verder? Heb je iets gezegd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze stopten, kwamen binnen. Wellicht wisten ze al dat er iemand in de hut was (kaarsje op tafel, rook uit de schouw). We zegden een paar dingen ("ah, u slaapt hier dus", "geef me 5 min om mijn spullen op een plek samen te rapen",... dat soort dingen). De man ging terug naar buiten, ze babbelden nog wat en dan stoven ze weer verder.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Zwitserse Jura in de winter

hét mooiste keteldal

Fjorden in de Jura